بروکلی چگونه به سلامت روده و پیشگیری از سرطان کمک می‌کند؟
بروکلی چگونه به سلامت روده و پیشگیری از سرطان کمک می‌کند؟

بروکلی چگونه به سلامت روده و پیشگیری از سرطان کمک می‌کند؟

11 فروردین 1397

همه ما می‌دانیم که مصرف منظم میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری نماید. با این حال، پرداختن به جزئیات مولکولی این ارتباط نشان می‌دهد که برخی سبزیجات می‌توانند دارای فواید خاصی باشند. بروکلی عضوی از خانواده کلم است. تحقیقات انجام شده بر روی خواص بروکلی نشان می‌دهد که این سبزی التهاب روده بزرگ (کولون) و احتمال بروز سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. در مطالعه‌ای که در Journal of Functional Foods منتشر شده چگونگی اثر بروکلی بر سلامت روده بررسی شده است.
سبزیجات Cruciferous، شامل بروکلی و کلم بروکسل، حاوی ایندول گلوکوزینولات هستند. این ترکیب در معده به ترکیبی به نام ایندولو کربازول (ICZ) تجزیه می‌شود. ICZ  به دیواره روده متصل شده و به تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ تعادل فلور (باکتری) روده کمک می‌کند. ICZ در برابر برخی سرطان‌ها و بیماری کرون (نوعی بیماری التهابی روده) اثر حفاظتی دارد.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که به منظور حصول نتایج فوق انسان‌ها باید روزانه 3/5 لیوان بروکلی مصرف نمایند که مقدار زیادی است. میزان ICZ در جوانه‌های کلم بروکسل 3 برابر بیشتر است. به طوریکه با مصرف 1 لیوان جوانه کلم بروکسل می‌توان به این فواید دست یافت.
به افراد مبتلا به برخی بیماری‌های گوارشی توصیه می‌شود که از مصرف مواد غذایی سفت اجتناب کنند. بنابراین باید تحقیقات بیشتری در مورد مقدار مصرف ایمن بروکلی و سایر سبزیجات مشابه در این افراد انجام شود.
منبع:

Troy D.Hubbard  et al. Journal of Functional Foods, 2017.
 

تعداد بازدید: 375

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.