اهمیت صبحانه در سلامتی کودکان
اهمیت صبحانه در سلامتی کودکان

اهمیت صبحانه در سلامتی کودکان

4 مهر 1390

فرزندم تمایلی به خوردن صبحانه ندارد. آیا خوردن صبحانه برای کودکان ضروری است؟ اگر چنین است یک صبحانه خوب برای کودکم شامل چه مواد غذایی می باشد؟

بنابر تحقیقات انجام گرفته، 40% کودکان وعده صبحانه را مصرف نمی کنند. پس کودک شما تنها این مشکل را ندارد، ولی باید برای حل این مشکل فکری داشته باشید.  حتماً این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید که صبحانه را تنها بخور، ناهار را با دوستت و شام را با دشمنت. این مثل دلالت بر اهمیت صبحانه دارد و صد البته در مورد کودکان نیز صدق می کند. به صراحت میتوان گفت صبحانه مهم ترین وعده غذایی در طول روز می باشد. شروع  یک روز خوب  با یک صبحانه سالم برای تمام کودکان بسیار ایده آل است. در مورد اهمیت مصرف صبحانه و فواید آن مطالعات زیادی انجام گرفته است که خلاصه ای از نتایج آن از قرار زیر است:

  • مطالعه ای که در دانشگاه مینیسوتا انجام گرفته نشان می دهد، دانش آموزانی که قبل از شروع مدرسه صبحانه می خورند، در درس ریاضی و روخوانی نمره بالاتری کسب کرده، تمرکز بیشتری داشته و در ضمن کمتر به پزشک مدرسه مراجعه کرده اند و رفتار و خلق و خوی آنها بهتر از همکلاسی های آنان است که صبحانه صرف نکرده اند.
  • کودکانی که یک صبحانه سالم می خورند، قادرند نیازهای تغذیه ای روزانه خود را تامین و وزن خود را کنترل کنند. این کودکان سطح کلسترول پایین تری داشته، کمتر از مدرسه غیبت دارند.
  • احتمال اینکه کودکانی که صبحانه می خورند، غذاهایی با سطح مناسب از املاحی چون کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین ها مانند ریبو فلاوین، ویتامین آ، ث، ب12 و فولات دریافت کنند بیشتر از کودکانی است که وعده صبحانه را حذف می کنند.
  • عدم مصرف صبحانه دلیل چاقی و لاغری کودکان: در کودکانی که کاهش وزن دارند با عدم مصرف صبحانه، نمی توانند میزان کالری از دست رفته را در وعده های دیگر جبران کنند. و بالعکس در مورد کودکانی که افزایش وزن دارند عدم مصرف صبحانه باعث پرخوری بیش از حد آنها در ساعات بعدی روز میگردد.
  • صبحانه و تمرکز فکری: بررسی ها نشان داد که با مصرف صبحانه، تمرکز فکری و قدرت مغزی در هنگام صبح  بهبود می یابد و اگر کودکان صبحانه را حذف کنند سطوح قند خونشان تا زمان ناهار افت پیدا خواهد کرد. این مشکل بویژه در عصر بیشتر خواهد بود و در نهایت باعث افت تحصیلی دانش آموزان می شود.

 

پس چرا کودک شما هر روز صبح، صبحانه خود را نمی خورد؟

در مورد عدم مصرف صبحانه کودکان مهمترین دلیل عدم اهمیت دادن به صبحانه توسط والدین است. علاوه بر این خیلی از والدین که خود نیز شاغل هستند وقت کافی برای تهیه صبحانه را ندارند. هنگام صبح تمام افراد خانواده عجله دارند و در ضمن شما نیز وقت کافی برای آماده کردن یک صبحانه مقوی در اختیار ندارید. اما به خاطر داشته باشید که نباید حتما هر روز صبحانه شما از موادی که خود در خانه تهیه کرده اید باشد. مواد مختلفی وجود دارند که سریع و آسان آماده می شوند و در عین حال مقوی و سالم‌اند. در ضمن اگر نگران کمبود وقت برای تهیه صبحانه هستید میتوانید وسایل لازم برای تهیه صبحانه را شب قبل در دسترس قرار دهید و یا کمی زودتر از خواب بیدار شوید. مطمئن باشید صرف یک صبحانه سالم توسط فرزندتان  ارزش صبح زودتر بیدار شدن را دارد.

یک صبحانه خوب می بایست شامل مقادیر زیادی از کربوهیدرات پیچیده باشد. این نوع کربوهیدراتها محتوای انرژی بالایی داشته و مقداری پروتئین و میزان کمی چربی را نیز دارا می باشند. علاوه بر این حاوی مقادیر کافی از ریز مغذیها می باشند. کربوهیدرات های صبحانه می توانند شامل: نان، غلات، پوره، موز و میوه خشک باشند.پ

پروتئین صبحانه می تواند شامل: شیر، ماست، مغزها و دانه ها، لوبیای پخته و تخم مرغ باشد.

ویتامین ث در صبحانه می تواند از طریق میوه و یا آبمیوه تامین گردد.

و کمی چربی نیز با یک پوشش نازک کره بر روی نان و نیز از چربی موجود در خوراکی ها تامین خواهد شد. به طور مثال شیر، ماست و مغزها و دانه ها حاوی مقداری چربی هستند.

در ادامه برخی ایده ها برای یک صبحانه سالم ارائه می گردد:

  • غلات آماده صبحانه همراه با میوه و شیر
  • نان تست سبوس دار و پنیر
  • مخلوطهای ماست و میوه
  • ترکیب شیر و میوه (که در مخلوط کن با هم ترکیب کرده اید مثل شیر و توت فرنگی)
  • کره بادام زمینی و نان تست سبوس دار
  • نان تست با تخم مرغ پخته و یک پوشش کم چرب و آب پرتقال
  • فرنی و آب پرتقال

اگر کودک شما از صرف یک صبحانه سالم لذت ببرد، می تواند یک کاسه غلات با شیر و تکه های میوه داشته باشد. و سپس در ادامه یک برش نان و کمی مربای کم شیرین یا مارمالاد مصرف کند. و در غیر این صورت می توان نان را حذف کرد. اگر کودک صبحانه را دوست ندارد می توانید مخلوطی از شیر با چربی متوسط و موز و میوه های هم خانواده توت و عسل تهیه کنید و آن را خوب ترکیب کنید.

خوردن هر چیزی برای صبحانه بهتر از ترک صبحانه است. ولی بهتر است در کنار دادن  صبحانه به کودکانتان سعی کنید سالمترین صبحانه را برای او تهیه کنید.

برای  تشویق کودکتان به خوردن صبحانه از اهمیت آن بگوید. برای او توضیح دهید که بدن انسان مانند یک ماشین است که بعد از ساعتها خواب شبانه، سوختش به پایان رسیده و نیاز به سوختگیری دارد. صبحانه همان سوخت بدن برای آغاز حرکت در جاده روزانه است.

 

دکتر سیده آمنه مجد

 

 

تعداد بازدید: 1155

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.