اعتیاد زنان به چای و بروز مشکلات استخوان و دندان
اعتیاد زنان به چای و بروز مشکلات استخوان و دندان

اعتیاد زنان به چای و بروز مشکلات استخوان و دندان

10 اردیبهشت 1392

دریافت سطوح بالای فلوراید ناشی از مصرف روزانه چای غلیظ منجر به درد و شکنندگی دندان ها می شود. نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است، نوشیدن چای غلیظ  روزانه در طول 20 سال  می تواند به آسیب شدید استخوانی منجر شود.
پژوهشگران به بررسی یک زن 47 ساله که با درد استخوانی و رادیولوژی غیر طبیعی مراجعه کرده بود، پرداختند. این بیمار گزارش کرد که در طول 17 سال گذشته عادت به مصرف روزانه حدود یک پارچ چای داشته، پژوهشگران  میزان دریافت فلوراید این زن در روز را بیش از 20 میلی گرم تخمین زدند. این زن در طول 5 سال گذشته به درد های پایین کمر، لگن، بازو و پاها دچار شده بود و بعلت شکنندگی بالای دندان ها تقریبا تمام دندان های خود را از دست داده بود. رادیولوژی این فرد ابتلا به فلوروزیس اسکلتی را نشان داد. این بیماری در مناطق با غلظت بالای فلوراید در آب آشامیدنی شایع است اما در سایر نقاط جهان بسیار نادر است. چای دم کرده یکی از غنی ترین منابع فلوراید در میان نوشیدنی ها است. بررسی ها نشان داد قطع مصرف چای به دنبال مشاوره با این بیمار به بهبود علائم وی منجر شد.
پژوهشگران تاکید کردند نوشیدن بی رویه چای بویژه چای غلیظ علاوه بر درد های استخوانی می تواند به کاهش استحکام دندان ها منجر شود، نوشیدن چای باعث افزایش غلظت فلوراید در خون می گردد که تجمع این ترکیب در بدن می تواند مضر باشد، بنابراین در مصرف چای باید اعتدال را رعایت نمود.

منبع:

Naveen Kakumanu, et al “Skeletal Fluorosis Due to Excessive Tea Drinking” N Engl J Med 2013; 368:1140March 21, 2013

تعداد بازدید: 542

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.