اصلاح شیوه زندگی برای تناسب اندام
اصلاح شیوه زندگی برای تناسب اندام

اصلاح شیوه زندگی برای تناسب اندام

18 اردیبهشت 1391

می دانیم که افزایش وزن اغلب در نتیجه عادات غلط غذایی و رفتاری ایجاد می گردد. اصلاح برخی رفتارهای مرتبط با رژیم غذایی و شیوه زندگی، می توانند در جهت پیشگیری از افزایش وزن موثر باشند.

در همین راستا مطالعه ای در ژورنال N Engl J Medبه چاپ رسیده است. محققین این مطالعه بررسی های آینده نگری شامل 3 بررسی کوهورت جداگانه را بر روی 120877 زن و مرد از ایالات متحده امریکا انجام دادند. طول دوره های پی گیری 3 تحقیق مذکور به ترتیب عبارت بودند از:  از سال 1986 تا 2006 ، از سال 1991 تا 2003 و از سال 1986 تا 2006.  افراد مورد مطالعه عاری از بیماریهای مزمن و چاقی در ابتدای مطالعه بودند. ارتباطات بین (تغییرات فاکتورهای شیوه زندگی) با (تغییرات وزن افراد)، در خلال دوره های چهار ساله ارزیابی گشتند. تطابق های لازم برای سن، نمایه توده بدنی، فاکتورهای شیوه زندگی و غیره انجام شد.

در خلال هر دوره چهار ساله از بررسی؛ شرکت کنندگان به طور میانگین حدود 3.35 پوند (حدود 1.5 کیوگرم) وزن اضافه کردند. محققین بررسی نمودند که کدام فاکتورهای رژیم غذایی و الگوی زندگی با افزایش وزن ارتباط داشتند؟ نتایج مطالعه نشان دادند که افزایش وزن  مذکور غالبا با افزایش دریافت خوراکی های: چیپس سیب زمینی، سیب زمینی، شکر و نوشیدنی های شیرین حاوی شکر، گوشتهای قرمز فرآوری نشده و گوشتهای فرآوری شده، ارتباط قوی داشت.  در حالیکه بالعکس در مقابل آن؛ ارتباط معکوسی بین دریافت سبزیجات، غلات کامل، میوه ها، آجیل و ماست با افزایش وزن مشاهده شد.  از دیگر اجزای شیوه زندگی که مستقلا با تغییرات وزنی ارتباط داشتند، شامل: فعالیت بدنی، مصرف الکل، مصرف سیگار، خواب و میزان تماشا کردن تلویزیون بودند.

شواهد مطالعه تاییدی بود بر این امر که فاکتورهای مرتبط با شیوه زندگی و رژیم غذایی، با افزایش وزن در طولانی مدت در ارتباطند و هر چه عوامل زمینه ساز چاقی بیشتر باشند؛ افراد را بیشتر به سمت افزایش وزن سوق می دهند.

نکته عملی :رژیم غذایی سالم و اصلاح شیوه زندگی از ارکان اصلی پیشگیری از افزایش وزن در طولانی مدت هستند. شیوه زندگی سالم شامل؛ مصرف سبزی، میوه، غلات کامل، مغزها، ماهی،گوشت و لبنیات کم چرب را در رژیم غذایی،  و اجتناب از مصرف مواد ناسالم نظیر چیپس سیب زمینی، تنقلات شیرین، گوشت چرب، محصولات گوشتی فرآوری شده و الکل می باشد. همچنین برای اصلاح شیوه زندگی باید فعالیت بدنی و ورزش را جدی بگیرید و از  الگوی زندگی نشسته و کم تحرکی، مصرف سیگار و خواب زیاد از حد یا ناکافی، پرهیز نمایید.  

  

تعداد بازدید: 1163

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.