ارتباط چاقی، افزایش دور کمر و دیابت با بروز سرطان کبد
ارتباط چاقی، افزایش دور کمر و دیابت با بروز سرطان کبد

ارتباط چاقی، افزایش دور کمر و دیابت با بروز سرطان کبد

5 آبان 1395

علائم سرطان کبد تا زمانی که بیماری به طور قابل ملاحظه پیشرفت نکند بروز نمی کند و معمولاً این بیماری خیلی دیر تشخیص داده می شود. حتی اگر بیماری قبل از گسترش آن به سایر اندام ها تشخیص داده شود احتمال بقای 5 ساله فقط 5/30 درصد است.
مشخص شده که دیابت نوع 2 به موازات افزایش اندازه دور کمر و افزایش شدید چاقی در جهان رو به افزایش است. یک تیم تحقیقاتی ارتباط بین پارامترهای مرتبط با چاقی و بروز سرطان کبد را بررسی کرده اند.
در این تحقیق اطلاعات 57/1 میلیون نفر در زمینه وزن، دور کمر، قد، استعمال دخانیات، مصرف الکل و سایر عوامل خطر مرتبط با سرطان بررسی شده است. به طور کلی در 5/6 درصد افراد مورد مطالعه دیابت نوع 2 و در 2162 نفر سرطان کبد رخ داد.
محققان مشاهده کردند هر 5 کیلوگرم به ازای متر مربع افزایش در نمایه توده بدنی (BMI) سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد به میزان 38 درصد در مردان و 25 درصد در زنان می شود. همچنین هر 5 سانتی متر افزایش دور کمر سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد به میزان 8 درصد می گردد.
بعد از تعدیل عواملی مانند استعمال سیگار، مصرف الکل و BMI مشخص شد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به میزان 61/2 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد قرار دارند. خطر ابتلا به سرطان کبد در ایالات متحده 1 درصد است. تقریباً از هر 100 هزار بزرگسال 8 نفر در سال به سرطان کبد مبتلا می شوند.
به گفته محققان این نتایج بسیار حائز اهمیت هستند زیرا متاسفانه چاقی و دیابت در جهان بسیار شایع می باشند. درحالیکه سایر عوامل خطر ابتلا به سرطان کبد مانند ویروس هپاتیت C و ویروس هپاتیت B نسبت به چاقی و دیابت از شیوع کمتری برخودار هستند.
نکته عملی: این نتایج نشان می دهد BMI، اندازه دور کمر و دیابت نوع 2 خطر بروز سرطان کبد را افزایش می دهند. بنابراین لازم است با بهبود شیوه زندگی، پیروی از رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم از افزایش وزن و دور کمر و ابتلا به دیابت نوع 2 و درنتیجه بروز سرطان کبد پیشگیری نمود.
منبع:


Cancer Research, 2016

 

تعداد بازدید: 657

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.