ارتباط اسیدهای چرب ترانس با کاهش حافظه
ارتباط اسیدهای چرب ترانس با کاهش حافظه

ارتباط اسیدهای چرب ترانس با کاهش حافظه

21 بهمن 1394

امروزه اسیدهای چرب ترانس در غذاهای فرآوری شده جهت بهبود طعم و بهود مدت زمان نگهداری مواد غذایی اضافه می شوند. با این حال، مطالعات مختلف نشان داده اند که اسیدهای چرب ترانس دارای اثرات مخربی بر روی چربی های خون، عملکرد متابولیک، مقاومت به انسولین، التهاب، سلامت قلب و سلامت عمومی هستند. بر اساس داده های به دست آمده از مراکز کنترل بیماری ها کاهش دریافت اسیدهای چرب ترانس از طریق رژیم غذایی می تواند در پیشگیری از مرگ ناشی از 10 تا 20 هزار حمله قلبی و 3 تا 7 هزار بیماری عروق کرونر قلب نقش داشته باشد. در حقیقت گرچه استفاده از اسیدهای چرب ترانس سبب افزایش عمر نگهداری مواد غذایی می شود اما از طرفی سبب کاهش عمر انسان خواهد شد.
در یک مطالعه جدید، اثر مصرف اسیدهای چرب ترانس بر روی حافظه مورد بررسی قرار گرفته است. محققان از 1018 مرد و زن درخواست کردند که فرم ارزیابی دریافت های غذایی و یک فرم ارزیابی حافظه شامل یادآوری کلمات را تکمیل نمایند و سپس داده های مربوطه را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که به طور میانگین مردان 45 ساله و جوان تر 86 کلمه را به خاطر می آوردند. با این حال، به ازای هر گرم مصرف بیشتر اسید چرب ترانس به صورت روزانه مهارت آن ها به اندازه 76/. کلمه کاهش می یافت. به این معنا که مردان جوانی که بیشترین میزان مصرف اسیدهای چرب ترانس را از رژیم غذایی داشتند نسبت به کسانی که کمترین میزان مصرف را داشتند، 12 کلمه را کمتر به خاطر می آوردند.
به گفته محققان قوی ترین ارتباط اسیدهای چرب ترانس با تخریب حافظه در سنین باروری مشاهده شد. در گذشته نیز اثرات مخرب مصرف اسیدهای چرب ترانس بر روی خلق و خو(از دیگر عملکردهای مغز) مشاهده گردیده بود.
پس از تعدیل عوامل مداخله گر مانند سن، جنس، تحصیلات، قومیت و فعالیت بدنی ارتباط بین مصرف اسیدهای چرب ترانس و کاهش حافظه در مردان 45 ساله و جوان تر باقی ماند. در این مطالعه، ارتباطی بین مصرف اسیدهای چرب ترانس و یادآوری کلمات در افراد مسن تر مشاهده نشد.
نکته عملی: کاهش دریافت اسیدهای چرب ترانس که در مواد غذایی فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس) و روغن های جامد و هیدروژنه یافت می شوند، به حفظ عملکرد حافظه کمک می کند.
منبع:


B.A. Golomb and A.K. Bui ." Trans fat consumption is adversely linked to memory in working-age adults.” presented at American Heart Association Scientific Sessions, 2014
 

تعداد بازدید: 807
کلمات کلیدی: حافظه اسیدهای چرب ترانس 

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.