احتمال کمبود ویتامین D در کودکانی که شیر گاو نمی خورند، دو برابر افزایش می یابد.
احتمال کمبود ویتامین D در کودکانی که شیر گاو نمی خورند، دو برابر افزایش می یابد.

احتمال کمبود ویتامین D در کودکانی که شیر گاو نمی خورند، دو برابر افزایش می یابد.

17 تیر 1395

با توجه به مطالعه جدیدی که در مجله انجمن پزشکی کانادا منتشر شده است، کودکانی که شیری به غیر از شیر گاو مانند برنج، بادام، سویا و یا شیر بز می نوشند در مقایسه با کودکانی که از شیر گاو تغذیه می کنند، دارای سطوح پایین تری از ویتامین D در خون شان می باشند. سایر شیرها (به غیر از شیر گاو) به دلیل خواص درمانی شناخته شده، آلرژی به شیر گاو و یا عدم تحمل لاکتوز روز به روز مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند.
این مطالعه بر روی 3821  کودک یک تا شش ساله انجام شد. محققان به دنبال تفاوت در سطوح خونی ویتامین D همراه با نوشیدن شیر گاو و شیر غیر گاو بودند.
به گفته محققان احتمال کمبود ویتامین D در کودکانی که شیری به جز شیر گاو می خورند در مقایسه با کودکانی که از شیر گاو تغذیه می شوند، بیشتر است. با نوشیدن هر فنجان شیر اضافی (هر شیری به غیر از شیر گاو) سطح ویتامین D با کاهش پنج درصدی در هر ماه همراه بود.
ویتامین D یک ریزمغذی ضروری بوده که نیاز به آن از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا خوردن شیر گاو غنی شده، ماهی و سایر غذاها تامین شود. این ویتامین نقش مهمی در رشد و استحکام استخوان ها دارد. در کودکان، کمبود ویتامین D می تواند منجر به ضعف استخوان ها و در موارد شدیدتر ریکتز- بیماری که در آن استخوان ها نرم و ضعیف شده و به طور بالقوه منجر به تغییرات استخوانی و بدفرمی می شود- گردد.
در شمال آمریکا، 100 میلی لیتر از شیر گاو برای غنی شدن با 40 واحد ویتامین D مورد نیاز است. اگرچه اضافه نمودن ویتامین D به سایر شیرها اختیاری می باشد. تعیین مقدار ویتامین D موجود در شیرهایی به جز شیر گاو برای مصرف کننده مشکل می باشد. بهتر است کادر ارائه دهنده خدمات پزشکی و مراقبتی از مقادیر ویتامین D، کلسیم و سایر ریزمغذی های موجود در نوشیدنی های لبنی جایگزین آگاهی داشته باشد تا با انتقال آن ها به والدین، گزینه درستی برای کودکان انتخاب شود."
به باور محققان این یافته ها می تواند برای آن دسته از ارائه دهندگان مراقبت های پزشکی که با کودکانی کار می کنند که به دلیل آلرژی به شیر گاو، عدم تحمل لاکتوز و یا ترجیح غذایی به طور منظم شیر غیر گاو مصرف می نمایند، مفید باشد.
نکته عملی: نوشیدن شیر غیر از گاو در کودکان منجر به کمبود ویتامین D در آن ها می شود.
منبع:


Grace J. Lee, et al. "Consumption of non–cow's milk beverages and serum vitamin D levels in early childhood". Canadian Medical Association Journal
 

تعداد بازدید: 1081

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.