آیا امگا 3 از آلزایمر پیشگیری می کند؟
آیا امگا 3 از آلزایمر پیشگیری می کند؟

آیا امگا 3 از آلزایمر پیشگیری می کند؟

2 مرداد 1396

بررسی ها نشان می دهد جریان خون در مناطقی از مغز که با حافظه و یادگیری در ارتباط هستند، در افرادی که سطوح بالاتری از اسیدهای چرب امگا 3 را دارند، بیشتر است. انتظار می رود که شیوع بیماری آلزایمر (AD) در دهه های آینده 3 برابر شود. این درحالی است که هیچ درمانی برای آلزایمر یافت نشده است. بنابراین، توجه به راهکارهای تغذیه ای به منظور پیشگیری از زوال شناختی افزایش یافته است. به طوریکه نشان داده شده اسیدهای چرب امگا-3 دارای عملکرد ضد التهابی و عملکرد ضد آمیلوئید و ضد پروتئین تاو (Tau) در مغز حیوانات است. اخیراً نیز در مطالعه ای که در Journal of Alzheimer's Disease منتشر شده مشاهده شد که در بیمارانی که سطوح امگا 3 بالاتر است، جریان خون در مناطق خاصی از مغز بیشتر است. این نتایج یک پیشرفت مهم در نشان دادن ارزش مداخلات تغذیه ای در بهبود سلامت مغز است.
در مطالعه حاضر 166 نفر شرکت کردند. جریان خون مغز با استفاده از توموگرافی کامپیوتری با تابش تک فوتون (SPECT)  اندازه گیری شد. همچنین غلظت دو نوع اسید چرب امگا 3 شامل ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزا هگزانوئیک اسید (DHA) در خون افراد مشخص شد و بر این اساس شرکت کنندگان به 2 گروه سطح بالا و پایین DHA + EPA تقسیم بندی شدند.
به گفته محققان مطالعه فوق حائز اهمیت است. زیرا نشان دهنده ارتباط بین سطوح پایین اسیدهای چرب امگا 3 و کاهش جریان خون در مناطق مرتبط با یادگیری، حافظه، افسردگی و دمانس (زوال عقل) می باشد.
نکته عملی: تغییرات نسبتاً ساده در رژیم  غذایی، شامل افزایش مصرف منابع غذایی حاوی امگا 3 مانند ماهی و گردو تاثیر مطلوبی بر عملکرد شناختی دارد.
منبع:


Amen, Daniel G. et al. "Quantitative Erythrocyte Omega-3 EPA Plus DHA Levels are Related to Higher Regional Cerebral Blood Flow on Brain SPECT". Journal of Alzheimer's Disease, 2017.
 

تعداد بازدید: 862

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.