آیا افسردگی با دیابت بارداری مرتبط است؟
آیا افسردگی با دیابت بارداری مرتبط است؟

آیا افسردگی با دیابت بارداری مرتبط است؟

23 دی 1395

دیابت بارداری نوعی از دیابت است که در حدود هفته 24 بارداری رخ  می دهد. دیابت بارداری در زنانی مشاهده می شود که قبلاً به دیابت مبتلا نبوده اند و می تواند مشکلاتی را برای مادر و کودک پدید آورد. کودکانی که از مادران مبتلا به دیابت بارداری متولد می شوند در سال های بعدی زندگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 قرار دارند.
محققان به منظور بررسی ارتباط بین دیابت بارداری با بروز افسردگی اطلاعات مربوط به 2334 زن غیرچاق و 468 زن  چاق را از هفته 8 تا هفته 13 بارداری جمع آوری نمودند. هر شرکت کننده در زمان شروع مطالعه، بین هفته 16 تا 22 بارداری و سپس 6 هفته بعد از زایمان  به پرسشنامه ای به منظور بررسی علائم افسردگی پاسخ داد. 
با بررسی نتایج محققان دریافتند در زنانی که طی 3 ماه اول و دوم بارداری بیشترین امتیاز افسردگی را کسب کرده بودند نسبت به زنانی که کمترین امیتاز را کسب کرده بودند تقریباً 3 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار داشتند. همچنین مشاهده کردند نه تنها افسردگی احتمال دیابت بارداری را افزایش می دهد بلکه دیابت بارداری نیز می تواند پیش بینی کننده بروز افسردگی در مراحل بعدی باشد. به طوریکه احتمال بروز افسردگی بعد از زایمان در زنان مبتلا به دیابت بارداری نسبت به زنان غیر مبتلا بیشتر بود.
مطالعات قبلی نشان داده اند که افسردگی می تواند سبب بروز اختلال متابولیسم قند و درنتیجه افزایش قند خون شود. از سوی دیگر، افزایش میزان قند می تواند منجر به بروز التهاب و تغییرات هورمونی و درنتیجه بروز یا تشدید علائم افسردگی گردد.
منبع:


A longitudinal study of depression and gestational diabetes in pregnancy and the postpartum period. Diabetologia, 2016
 

تعداد بازدید: 534

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.