ام آر آی پستان

Breast MRI

تصویر برداری مغناطیسی تشدید شده (MRI) پستان، تستی است که به منظور تشخیص سرطان پستان و یا دیگر تغییرات غیرطبیعی پستان انجام می شود. در MRI پستان تعدادی تصویر از پستان تهیه می شود. این عکس ها مرکب هستند و با استفاده از کامپیوتر جزئیات تصاویر دیده می شوند.

این تست زمانی انجام می شود که پزشک به اطلاعاتی بیش از ماموگرامی و بیش از اطلاعات به دست آمده از تست ماوراء صوت و یا تست های کلینیکی پستان نیاز دارد. در شرایط خاص که احتمال سرطان پستان در فرد بیشتر است به منظور بررسی و تشخیص سرطان، MRI همزمان با ماموگرافی انجام می شود.
 

 MRI پستان معمولا برای خانم هایی انجام می شود که احتمال ابتلا به این بیماری در آنها بسیار بالا است. از این روش ممکن است در تشخیص دیگر بیماری های مربوط به پستان نیز استفاده شود. در شرایط زیر احتمال دارد که پزشک تست MRI را پیشنهاد دهد:


• سرطان پستان تشخیص داده شده است و پزشک به منظور دانستن وسعت انتشار سرطان از این تست استفاده می کند.


• پزشک در تست ماموگرام منطقه مشکوکی را مشاهده کرده است.


• در شرایطی که شما یا پزشک توده غیرطبیعی را در پستان احساس کرده اید ولی این توده با ماموگرامی یا تست ماوراء صوت قابل تشخیص نیست.


• زمانی که احتمال سوراخ شدن و یا پارگی ایمپلنت کاشته شده در پستان وجود داشته باشد.


• زمانی که فرد در گروه در معرض خطر سرطان پستان قرار داشته باشد، در این افراد احتمال ابتلا به این سرطان در طول زندگی 20 تا 25 درصد و یا بیشتر می باشد. این مقادیر با استفاده از اطلاعات بدست آمده از تاریخچه پزشکی خانوادگی و دیگر فاکتور ها بدست می آید.


• زمانی که ابتلا به سرطان پستان و یا تخمدان در خانواده فرد بسیار شایع باشد.


• زمانی که بافت پستان بسیار متراکم و سفت باشد و در عین حال در تست ماموگرام توده سرطانی مشاهده نشده باشد.


• زمانی که در فرد سابقه بوجود آمدن تغییرات غیر نرمال پستان مانند هایپرپلازی غیرنرمال و یا کارسینومای لابیولار وجود داشته باشد.

 

در صورتی که شما از درصد خطر و احتمال بروز این نوع از سرطان در مورد خودتان مطلع نیستید می توانید از پزشک درخواست کنید که خطر ابتلا به این سرطان را برای شما تخمین بزند. مراجعه به کلینیک سرطان پستان و یا متخصص سرطان پستان می تواند به شما کمک کند تا احتمال ابتلا را در مورد خودتان بهتر دانسته و بتوانید شرایط را بررسی کنید. MRI پستان یک تست تکمیلی برای ماموگرافی و دیگر تصویر برداری های پستان است و هیچ گاه به جای ماموگرافی توصیه نمی شود. با وجود اینکه MRI تست بسیار حساسی است، ممکن است قادر به تشخیص برخی توده ها که توسط ماموگرافی یافته می شود، نباشد.

 

 

MRI پستان روشی بی خطر است که در آن فرد در معرض تشعشع قرار نمی گیرد. با این وجود MRI نیز همچون دیگر تست ها خطراتی را به همراه دارد:


• احتمال جواب مثبت کاذب. ممکن است ام آر آی پستان نقاطی را مشکوک به سرطان نشان دهد در صورتی که پس از انجام آزمایشات بیشتر سالم بودن آن ناحیه ثابت شود. به این گونه نتایج "مثبت کاذب" گفته می شود. این گونه نتایج اشتباه، فرد را نیازمند به انجام تست های بیشتر مانند بیوپسی از بافت مشکوک به سرطان نموده و در فرد ایجاد اضطراب می کند.


• خطر پاسخ آلرژیک بدن به رنگ ایجاد کننده کنتراست. برای آسوده تر شدن تفسیر تصاویر بدست آمده، در انجام MRI از رنگ خاصی استفاده می شود. این رنگ ممکن است برای بدن حساسیت زا باشد و برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.
 


پیش از انجام تست متخصصان انجام MRI به شما لباس مخصوصی می پوشانند و از شما خواسته می شود که جواهرات خود را نیز از خود دور کنید. اگر قرار گرفتن در یک فضای کوچک و محدود برای شما مشکل است پزشک خود را مطلع سازید، ممکن است آرام بخش ضعیفی به شما داده شود. سپس ممکن است رنگ مخصوص ایجاد کننده کنتراست به منظور بهتر دیده شدن بافت ها و یا عروق خونی به ورید بازوی شما تزریق شود.

دستگاه MRI دارای یک ورودی مرکزی بزرگ است. در طی انجام تست شما روی یک میز مسطح و در حالی که صورت به سمت پایین است دراز می کشید. پستان ها داخل حفره های خالی قرار می گیرند. این حفره ها حاوی سیم پیچ هایی هستند که سیگنال های مغناطیسی را از دستگاه MRI انتقال می دهند. سپس کل تخت MRI به سمت ورودی مرکزی دستگاه حرکت می کند. ماشین MRI یک محوطه مغناطیسی در اطراف شما ایجاد میکند و امواج رادیویی مستقیما به بدن شما تابیده می شود. در این حالت شما فضای مغناطیسی بوجود آمده و یا امواج رادیویی را احساس نمی کنید. ممکن است در طی فعالیت دستگاه صدای بلندی شبیه صدای ضربات پیاپی از داخل دستگاه به گوش برسد به همین دلیل احتمالا به شما گوشگیر داده می شود.

در طی انجام تست MRI، یک کارشناس وضعیت شما را از داخل اتاق دیگری بررسی می کند. شما می توانید بوسیله میکروفون های تعبیه شده با کارشناس صحبت نمائید. متخصص از شما می خواهد که تنفس طبیعی داشته باشید و حالت دراز کشیده باقی بمانید. زمان تست ام آر آی بین 30 دقیقه تا یک ساعت خواهد بود.


پزشک به منظور آمادگی پیش از MRI ممکن است انجام موارد زیر را توصیه کند:
• زمان انجام MRI همزمان با شروع دوره قاعدگی باشد. ممکن است پزشک زمان خاصی از دوران قاعدگی را برای انجام ام آر آی مناسب بداند که معمولاً از روز هفتم تا چهاردهم است. بنابراین به مسئول انجام ام آر آی اطلاع دهید که در کدام روز از سیکل خود قرار دارید تا بتواند برای انجام تست در زمان مناسب برنامه ریزی کند.


• در صورت وجود هر گونه آلرژی پزشک را مطلع سازید. به منظور سهولت درتفسیر تصاویر بدست آمده، در بیشتر موارد از رنگ خاصی استفاده می شود. این رنگ مخصوص معمولاً به بازوی فرد تزریق می شود. لذا اگر به چیزی آلرژی دارید پزشک خود را مطلع سازید تا از بروز هر گونه عوارض جانبی پیش گیری شود.


• در صورت هرگونه مشکل کلیوی پزشک رامطلع سازید. رنگ مورد استفاده به منظور پررنگ ساختن تصاویر گادولینیوم (gadolinium) نامیده می شود. این رنگ ممکن است سبب بروز مشکلات قابل توجهی برای بیماران کلیوی باشد. لذا در صورت وجود هرگونه مشکل کلیوی پزشک معالج را مطلع سازید.


• در صورت باردار بودن پزشک خود را مطلع سازید. معمولا انجام تست MRI به زنان باردار توصیه نمی شود.


• اگر شیرده هستید پزشک را مطلع سازید. در این صورت احتمالاً پزشک توصیه می کند که تا 2 روز پس از انجام MRI به کودک خود شیر ندهید. در این مدت رنگ ایجاد کننده کنتراست از بدن حذف شده و خطر تاثیر آن بر کودک کاهش می یابد.


• در هنگام انجام تست هیچ گونه شیء فلزی به همراه نداشته باشید.اشیاء فلزی مانند گردنبند، سنجاق سر و ساعت ممکن است در زمان انجام تست تخریب شوند. لذا این گونه اشیاء را در خانه بگذارید و یا پیش از انجام تست از خود دور کنید.


• اگر هرگونه جراحی ایمپلنت (جایگزاری شیء خارجی در بدن) داشته اید، پزشک را مطلع سازید. اگر سابقه جراحی های ایمپلنت مانند جایگذاری دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب، دستگاه ورودی دارو و یا مفصل مصنوعی داشته اید، پزشک را پیش از انجام تست مطلع سازید.
 


طراحی وب سایت و  میزبانی وب :  پیشرو سامانه آراد