ریفلاکس معده ؛ شایع ترین بیماری گوارشی
ریفلاکس معده ؛ شایع ترین بیماری گوارشی

ریفلاکس معده ؛ شایع ترین بیماری گوارشی

ریفلاکس معده ؛ شایع ترین بیماری گوارشی

از جمله شایعترین بیماریهای گوارشی ریفلاکس است که شیوع آن در سالهای اخیر به دلایلی همچون چاقی افزایش یافته است. این بیماری با معیار هفته ای یکبار حدود ۲۰ تا ۲۵% افراد جامعه را گرفتار می کند و شیوع آن در مردان و زنان یکسان است، البته عوارض بیماری در مردان بیشتر است.

ریفلاکس به بازگشت اسید و محتویات معده به سمت مری گفته می شود که بطور طبیعی به علت وجود یک سد محافظتی به نام دریچه تحتانی مری صورت نمی گیرد. این امر باعث ایجاد علائم و آسیب رسیدن به بافت انتهای مری میگردد. مهمترین عاملی که در ایجاد این بیماری نقش دارد، شل شدن گذرای دریچه تحتانی مری می باشد. البته علل دیگری نیز مثل اخلال پاک شدن مری از اسید در کسانی که اختلالات حرکتی مری دارند یا اختلال ترشح بزاق و خشکی دهان مثلا در افراد سیگاری یا تاخیر در تخلیه معده مثلا در افراد دیابتی از علل دیگر ایجاد ریفلاکس می باشد.

مهم ترین علائم ریفلاکس شامل سوزش پشت جناغ، خروج گاز داغ، احساس ورود مایع تلخ و شور به حلق است. بعضی افراد از دشواری در بلع و احساس گیر کردن شکایت دارند. همچنین ترشح بیش از حد بزاق، آروغ زدن، سکسکه، تهوع از علائم دیگر ریفلاکس است. نکته مهم دیگر این است که ممکن است ریفلاکس به شکل علائم بیماریهای دیگر خود را نشان دهد. مثلا می تواند به شکل دردهای قفسه سینه که با دردهای قلبی اشتباه می شود و شخص مکررا به پزشک قلب مراجعه می کند، یا به شکل آسم و سرفه مزمن خود را نشان می دهد و حتی شخص ممکن است با گرفتگی صدا مراجعه کند.

از عوارض ریفلاکس در صورت عدم درمان، به وجود آمدن مری بارت است که به تغییر بافت انتهای مری گفته می شود که زمینه ساز سرطان مری است.

درمان اصلی بیماری ریفلاکس تغییر شیوه زندگی مثل ننوشیدن چای، قهوه و مصرف نکردن سیگار و غذای چرب و استفاده از دارو است.

نکته مهم آن است که ریفلاکس در بسیاری از موارد به صورت مزمن باقی می ماند و به همین خاطر است که همواره شخص را آزرده خاطر می سازد و نیاز به درمان طولانی مدت دارد.

منبع:

http://www.mehranbabaei.ir

تعداد بازدید: 1176

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.