هفته نوزدهم بارداری
هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

27 فروردین 1391

روند تکامل فرزند شما

بدن فرزند شما اکنون با ماده سفید و مومی شکل به نام ورنیکس (vernix caseosa) پوشانده شده است. این ماده به جلوگیری از خشک شدن، پوسته شدن و خراش برداشتن پوست ظریف و حساس جنین کمک می کند. نوزادن نارس ممکن است هنگام زایمان با این پوشش پنیری شکل پوشانده شده باشند.

فرزند شما هنوز کوچک است، ولی این هفته پیشرفت هایی در رشد بافت چربی را به همراه می آورد، این چربی به گرم نگه داشتن بدن نوزاد پس از زایمان کمک می کند. در طی سه ماهه سوم لایه های بیشتری از چربی برای گرما و محافظت به بدن نوزاد شما  اضافه می شود.

 

وضعیت بدن شما

نگرانی دائم شما درباره سلامت فرزندتان با اولین حرکتهای او از بین می رود. این تکان ها معمولا بین ماه های 18 تا 20 اتفاق می افتد. این حرکتهای اولیه به عنوان زنده کردن شناخته شده اند. و ممکن است احساسی شبیه حرکت یک پروانه در شکم و یا خرخر در شکم را تجربه کنید. پس از آن شما  لگد زدن، مشت زدن، و احتمالا سکسکه را احساس می کنید! هر جنین الگوی حرکتی متفاوتی دارد، ولی اگر شما نگران هستید و یا دفعات یا شدت حرکات جنین شما کاهش یافته است، با پزشک خود تماس بگیرید.

بعضی خانم ها در حوالی این زمان نگرانند که آیا روابط جنسی به رشد و نمو جنین صدمه می زند یا نه. جواب نه است. تا زمانی که بارداری شما سالم و نرمال است، روابط جنسی در تمامی مراحل بی خطر می باشد. ولی این به معنی ضروری بودن روابط جنسی در طول دوران بارداری نیست. بسیاری از زنان باردار دریافتند که تمایل آنها در مرحله های مختلف بارداری متفاوت است. این موضوع بستگی به خستگی، میزان بزرگ شدن شکم و بدن، اضطراب در نزدیکی های زمان زایمان و انتظار برای تغییرات بعدی در بدن، دارد. هر زمانی که این موضوع پیش آمد مسیر ارتباط با همسر خود را باز نگه دارید. حتی اگر هر دو شما گرفتار نوزاد هستید با هم بودن و داشتن زمان مشترک بسیار حائز اهمیت است.

تعداد بازدید: 2125

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.