هفت عادت نادرست موجب افزایش تری گلیسرید
هفت عادت نادرست موجب افزایش تری گلیسرید

هفت عادت نادرست موجب افزایش تری گلیسرید

6 اسفند 1392

سبک و الگوی زندگی نقش بسیار مهم و انکارناپذیری در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی دارد. افزایش تری گلیسیریدهای خون یکی از عوامل خطر جدی برای سلاممت قلب و عروق به شمار می رود و شانس ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. تغییر عادات غذایی نادرست و جایگزینی عادات غذایی صحیح با آن ها می تواند موجب کاش مقادیر تری گلیسیرید خون و حفظ سلامت قلب شود. در این مقاله درباره آن دسته از عادات غذایی نادرستی که موجب افزایش مقادیر تری گلیسیرید خون می شوند، بحث خواهد کرد.
عادت نادرست شماره 1: نوشیدن نوشابه های گازدار، چای شیرین یا آب میوه ها
شکر و یا فروکتوزی که به عنوان شیرین کننده به کار می روند، می توانند موجب افزایش مقادیر تری گلیسیرید خون شوند. هم چنین،کالری اضافی نوشیدنی های شیرین می تواند موجب افزایش وزن شود. این موضوع، همراه با افزایش مقادیر کلسترول و تری گلیسیرید در نهایت فشار زیادی را بر قلب وارد می کند.
عادت بهتر: رفع تشنگی با نوشیدنی های بدون شکر
نوشیدنی های حاوی قندهای مصنوعی در مقایسه با نوشیدنی های حاوی شکر و فروکتوز، تری گلیسیرید و کلسترول را کمتر افزایش می دهند. با وجود این بهترین  نوشیدنی برای رفع تشنگی، آب است. می توانید به آن مقداری آب لیموی تازه نیز بیافزایید.
عادت نادرست شماره 2: مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده (سفید) از قبیل؛ ماکارونی، برنج یا نان سفید
مشابه شکر، غذاهایی حاوی آرد سفید یا سمولینا می توانند موجب افزایش تری گلیسیرید خون شود. از این دسته می توان به غذاهای نشاسته ای یا برنج سفید نیز اشاره کرد.
عادت بهتر: مصرف غلات کامل یا سبوس دار
سعی کنید به جای نان و به طور کلی غلات سفید از نان های تیره و سبوس دار استفاده کنید. آن ها علاوه بر این که حاوی مواد غذایی زیادی هستند، حجیم نیز ی باشند و به طولانی شدن حس سیری کمک می کنند.
عادت نادرست شماره 3: دریافت زیاد گوشت قرمز
تری گلیسرید ها یک نوع چربی موجود در خون می باشند. غذاهای حاوی چربی های اشباع از قبیل گوشت قرمز می توانند مقادیر آن را در خون افزایش دهند. کره و پنیر نیز حاوی چربی های افزایش دهنده تری گلیسیرید هستند.
عادت بهتر:جایگزین کردن پروتئین های گیاهی یا گوشت های بدون چربی
سعی کنید گوشت های با چربی کم یا ترجیحاً بدون چربی را انتخاب کنید. بهتر است در مصرف پنیر و کره نیز محتاط باشد.
عادت نادرست شماره 4: خوردن ماهی سرخ شده
سرخ  کردن ماهی موجب افزودن روغن به آن می شود که به طور معمول از نوع چربی های ناسالم است. ماهی حاوی یک نوع مرغوب از اسیدهای چرب با نام اُمگا3 است که می تواند مقادیر تری گلیسیرید را کاهش دهد.
عادت بهتر: خوردن ماهی گریل شده یا کبابی، دو وعده در هفته
ماهی های چرب از قبیل سالمون و ساردین را انتخاب کنید. این دسته از ماهی ها غنی از اسیدهای چرب اُمگا3 هستند. گردو، بذر کتان، محصولات سویا و سبزیجات برگ سبز نیز منبع خوبی برای اسیدهای چرب اُمگا3 به شمار می روند.
عادت نادرست شماره 5: پرخوری می کنید
پرخوری می تواند مقادیر تری گلیسیرید خون شما را به طور معناداری افزایش دهد. افزایش زیاد مقادیر تری گلیسیرید خون می تواند موجب التهاب و آسیب به عروق شود.
عادت بهتر: به اندازه بخورید
غذای خود را آهسته بخورید. از زمانی که اولین لقمه غذا را در دهان می گذارید، 15 تا 20 دقیقه زمان برای ترشح هورمون سیری لازم است. رعایت این نکته به شما کمک می کند تا غذای کمتری بخورید.
عادت نادرست شماره 6:حذف وعده های غذایی
ممکن است مشغله کاری زیادی داشته باشید یا این که فکر می کنید اگر وعده های غذایی خود را حذف کنید وزن تان کم می شود. مسئله مهم این است که گرسنگی موجب می شود تا شما هر چه بدست تان می رسد را بخورید، خواه سالم یا ناسالم.به علاوه، این شرایط موجب می شود تا در وعده بعدی پرخوری کنید.
عادت بهتر: در دفعات منظم (3 وعده اصلی) غذا بخورید
در روز 3 وعده اصلی و 3 میان وعده بخورید. منظم و سرساعت مشخصی غذا بخورید. این موضوع در تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن تان و کاهش وزنتان نقش مهمی دارد.
عادت نادرست شماره 7: مدت زیادی را به حالت نشسته سپری می کنید
آیا به مدت طولانی می نشینید؟ شما باید بدانید که بی تحرکی سوخت و ساز قند و تری گلیسیرید را برای بدن مشکل می کند.
عادت بهتر: فعالیت بدنی تان را افزایش دهید
سعی کنید فعال باشید. به جای آسانسور یا پله برقی از پله استفاده کنید. ماشین تان را کمی عقب تر از مقصد اصلی پارک کنید و تا محل مورد نظر پیاده روی کنید. سعی کنید روزانه 30 دقیقه پیاده روی کنید.
 

تعداد بازدید: 863

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.