مغزتان را با ورزش و فعالیت بدنی تقویت کنید
مغزتان را با ورزش و فعالیت بدنی تقویت کنید

مغزتان را با ورزش و فعالیت بدنی تقویت کنید

3 مهر 1390

ورزش تنها برای سلامت قلب و کنترل وزن شما مفید نیست، بلکه توانایی ذهنی و هوش شما را نیز تقویت می کند. ورزش برای مغز نیز بسیار مفید است و بر خلق و خو و انرژی مندی و هوشیاری و احساسات خوب شما بسیار موثر می باشد.  همچنین فعالیت بدنی برای بهبود اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز ذهنی کودکان نیز بسیار مفید است. مطالعات نشان می دهند کودکانی که قبل از رفتن به سر کلاس درس 15 تا 45 دقیقه می دوند و فعالیت بدنی دارند، میزان جنب و جوش و بی قراری آنها در کلاس درس به نصف کاهش می یابد. در اغلب lفراد  اخلاق و رفتار تا 2-4 ساعت پس از ورزش هموار و آرام می ماند.

 

چگونگی تاثیر ورزش در تقویت مغز:

ورزش بر نواحی بسیاری از دستگاه عصبی و ترشح مواد شیمیایی شاد کننده ای مانند سروتونین و دوپامین موثر است که در نهایت  ما را آرام و شاد و خرسند می نمایند. به عبارتی دیگر اگر نمی خواهید منتظر بمانید تا احساسات خوب برای شما پیش آیند، خودتان می توانید با ورزش کردن به استقبال از آنها بروید و خود را شاد نمایید. وقتی شخصی ورزش نماید این امر باعث می شود که بهتر فکر کند و عملکرد بهتری داشته باشد و روحیه  بهتری بیابد. شما با ورزش سیستم اعصاب و عملکرد خودتان را به وضعیت بهتری می رسانید.     

 

تاثیر ورزش بر بهبود افسردگی:

همان طور که ذکر شد ورزش علاوه بر کمک به سلامت قلب و عضلات و برطرف نمودن چاقی و عوارض مبتلا با آن، بر بهبود خلق و جو و تقویت اعصاب نیز بسیار موثر است . امروزه عارضه افسردگی روند رو به رشدی یافته است  و بسیاری از افراد افسرده به پرخوری و منزوی شدن روی می آورند و تبدیل به انسانهایی چاق و افسرده و منزوی می گردند و سلامت خود را به مخاطره می اندازند. برخی از افراد افسرده نیز ممکن است اشتها به غذا خوردن را از دست بدهند و دچار اختلالات جسمی و عصبی شوند...

افسردگی غبار زندگی است و افسردگی حافظه و کارایی فرد را مورد مخاطره قرار می دهد در حالیکه اگر شما بتوانید روان خود را کنترل کنید می توانید به آرامش و تمرکز ذهنی و حافظه خوب دست پیدا کنید. مطالعات نشان داده اند که ورزش و فعالیت بدنی در کاهش عصبانیت، خستگی و استرس و افسردگی بسیار مفید واقع می شوند.

یک مطالعه مشهور در دانشگاه دوک بر روی 150 فرد با سن 50 سال و بالاتر که افسردگی در آنان تشخیص داده  بود انجام گرفت. در این مطالعه  افراد به 3 گروه درمانی  تقسیم شدند و برای آنها هر یک از روشهای: ورزش و فعالیت بدنی، یا مصرف داروی ضدافسردگی زولفت و یا ترکیب هر دو (یعنی ورزش و دارو) برای مدت 4 ماه  تجویز شد. پس از پایان 4 ماه هر سه گروه احساس بهتری داشتند. ولی دانشمندان تحقیق را رها نکردند و 6 ماه بعد مجددا افراد را بررسی نمودند و مشاهده نمودند که برگشت بیماری در افرادی که از روش ورزش برای درمان استفاده می نمودند آشکارا کمتر از گروه های مصرف کننده دارو یا مصرف کننده توام دارو و ورزش بود. به نظر می رسد مصرف دارو به موازات ورزش موجب مخدوش کردن اثرات مفید ورزش می شود. دانشمندان اظهار کردند که ورزش می تواند یک روش درمانی برای انواع افسردگی باشد. به نظر نمی رسد که اختلال دو قطبی به همین اندازه به ورزش پاسخ دهد. ولی از طرفی اختلالات مرتبط با تنش و اضطراب حتی می توانند سریع تر به درمان با ورزش پاسخ دهند.

ورزش و فعالیت بدنی می تواند اضطراب و عصبانیت را برای چند ساعت پس از ورزش کاهش دهند البته ورزش نباید شدت زیادی داشته باشد و خود موجب فشار آوردن به ورزش کننده شود بلکه باید ملایم و فرح بخش باشد.

 

روش صحیح ورزش کردن برای تقویت مغز:

برای تقویت مغز توصیه به انجام ورزش های با شدت ملایم تا متوسط می شود. البته روزانه 8-12 دقیقه تعریق و ورزش با شدت زیاد (60% از سرعت ضربان قلب) برای تقویت مغز خوب است. ولی مابقی فعالیت بدنی روزانه بهتر است از فعالیت های سبکتر باشد تا به فرد ورزش کننده فشار و تنش وارد نشود. همچنین توصیه می شود به جای یک جلسه فعالیت بدنی شدید بهتر است فعالیت بدنی را در دو نوبت انجام دهید. برای مثال 20-30 دقیقه در صبح شنا یا ورزش کنید و سپس در شب به پیاده روی بپردازید. شما می توانید ورزش و پیاده روی را در طی روز تقسیم کنید و لازم نیست در یک نوبت با ورزش بیش از حد خودتان را خسته و کوفته نمایید.

توصیه می شود که حداقل  برای سه روز در هفته روزی 30 دقیقه را به فعالیت بدنی ملایم مانند نرمش، پیاده روی و گردش یا شنا بپردازید. البته توصیه بهتر نیم ساعت الی یک ساعت  فعالیت بدنی برای 5 روز در هفته می باشد و در نهایت بسیار مفیدتر است اگر هر روز فعالیت بدنی و ورزش داشته باشید. اگر واقعا مایلید تلاش بیشتری را برای سرحال بودن و تقویت مغز و جسم خود انجام دهید می توانید برای 5-6 روز در هفته روزی 90 دقیقه به ورزش و پیاده روی  بپردازید. اغلب ما می توانیم روزی نیم ساعت پیاده روی را در بین مشغله ها و کارهای روزمره خود بگنجانیم.

شما می توانید از طیف گسترده ای از ورزش ها و نرمش ها برای تقویت مغز و اعصاب خود بهره مند شوید، از جمله: بازی با توپ (مثل فوتبال، بسکتبال، تنیس و...)، شنا، دویدن ملایم، پیاده روی، نرمش های کششی و قدرتی ملایم، یوگا، مدیتیشن، تمرینات هوازی، وزنه برداری سبک و غیره. بسته به امکانات و موقعیت خود چند نوع فعالیت بدنی را انتخاب کنید و آنها را به برنامه روزانه خود اضافه کنید و از مزایای ورزش و فعالیت بدنی بر جسم و مغز خود بهره مند شوید.

 

تعداد بازدید: 1530

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.