مصرف میوه و سبزی در دوران نوجوانی و خطر سرطان سینه
مصرف میوه و سبزی در دوران نوجوانی و خطر سرطان سینه

مصرف میوه و سبزی در دوران نوجوانی و خطر سرطان سینه

18 مرداد 1395

تصور می شود که میوها و سبزیجات به علت داشتن فیبر، ویتامین ها و سایر مواد فعال بیولوژیکی در برابر سرطان سینه اثر حفاظتی دارند. با این حال، شواهد قطعی در این رابطه وجود ندارد و اکثر مطالعات قبلی بر روی مصرف میوه و سبزی که از زمان میانسالی شروع شده، تمرکز کرده اند. در مطالعه ای که به تازگی انجام شده محققان اثر مصرف میوه و سبزی در دوران نوجوانی را بر بروز ابتلا به سرطان سینه در سال های بعدی زندگی بررسی کردند. در این مطالعه 90476 زن در محدوده سنی 44-27 سال که پرسشنامه رژیم غذایی را در سال 1991 تکمیل کرده بودند و 44223 زن که یک پرسشنامه درباره رژیم غذایی مربوطه به دوران نوجوانی خود را در سال 1998 تکمیل کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. شرکت کنندگان تا سال 2013 مورد پیگیری قرار گرفتند. 3235 نفر در این مدت به سرطان سینه مبتلا شدند. مصرف بالای میوه و سبزی  معادل 9/2 سروینگ در روز و مصرف کم میوه و سبزی معادل  5/0 سروینگ در روز در نظر گرفته شد.
نتایج نشان داد که احتمال بروز سرطان سینه در سنین میانسالی در کسانی که مصرف بالای میوه و سبزی در دوران نوجوانی را گزارش کرده بودند 25 درصد کمتر بود. همچنین مشخص شد که مصرف سیب، موز و انگور در دوران نوجوانی و مصرف پرتقال و کلم پیچ در اوایل دوران بزرگسالی بسیار در این امر مفید بود. به گفته محققان میوه ها و سبزیجات غنی از آلفا- کاروتن بیشترین نقش حفاظتی را در برابر سرطان سینه دارند.

منبع :



 Fruit and vegetable consumption in adolescence and early adulthood and risk of breast cancer: population based cohort study. The BMJ, 2016
 

تعداد بازدید: 684

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.