عوامل تغذیه ای مرتبط با سرطان معده کدامند؟
عوامل تغذیه ای مرتبط با سرطان معده کدامند؟

عوامل تغذیه ای مرتبط با سرطان معده کدامند؟

27 تیر 1395

طبقه بندی انواع سرطان معده بر اساس محل قرارگیری تومور انجام می شود. سرطان معده کاردیا در قسمت بالایی معده و نزدیک مری و سرطان معده غیرکاردیا در سایر نقاط معده رخ می دهد. سرطان غیرکاردیا در آسیا و سرطان کاردیا در آمریکا و اروپا شایع هستند.
در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است تاثیر عوامل مرتبط با شیوه زندگی بر روی خطر بروز سرطان معده بررسی شد. در این مطالعه اطلاعات مربوط به 5/17 میلیون فرد بالغ که 77000 نفر آن ها به سرطان معده مبتلا بودند، بررسی شد.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که برخی عوامل خطر بروز سرطان معده را  افزایش می دهند که عبارتند از:
•    مصرف الکل
•    مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد نمک
•    مصرف گوشت های فرآوری شده با استفاده از دودی کردن، نمک یا اضافه کردن مواد نگهدارنده مانند ژامبون، هات داگ و سوسیس. یافته ها نشان داد که مصرف روزانه 8/1 اونس گوشت فرآوری شده خطر بروز سرطان معده را تا 18 درصد افزایش می دهد.
شواهد نشان داد که افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی بیشتر در معرض خطر سرطان معده کاردیا قرار دارند. به طوریکه با افزایش 5 واحد در نمایه توده بدنی (BMI) خطر تا 23 درصد افزایش می یافت. مطالعات مختلف نشان داده اند که چربی بیش از حد بدن با بروز 11 نوع سرطان مرتبط است.
به طور کلی شواهد نشان می دهد که خطر بروز سرطان معده با مصرف گوشت و ماهی کبابی افزایش و با مصرف میوه به خصوص مرکبات کاهش می یابد.

منبع :


World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research, Continuous Update Project (CUP): diet, nutrition, physical activity and stomach cancer, accessed 20 April 2016
 

تعداد بازدید: 693

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.