شیوع ابتلا به پرفشاری خون دو برابر شده است.
شیوع ابتلا به پرفشاری خون دو برابر شده است.

شیوع ابتلا به پرفشاری خون دو برابر شده است.

21 اسفند 1395

پرفشاری خون فشار اضافی بر روی رگ های خونی و اندام های مهمی چون قلب، مغز و کلیه وارد می کند. پرفشاری خون علت عمده بیماری های قلبی – عروقی درجهان است. فشارخون بالا به عنوان فشارخون سیستولیک بالاتر از mmHg 140 و فشارخون دیاستولیک بالاتر از mmHg 90 تعریف می شود. به گفته محققان عواملی مانند مصرف بیش از حد نمک و عدم مصرف کافی میوه و سبزی، چاقی، بی تحرکی و مواجهه با سرب و آلودگی هوا در افزایش فشارخون نقش دارند. 
به تازگی نتایج بررسی ها نشان می دهد طی 40 سال (از 1975 تا 2015) میزان ابتلا به پرفشاری خون دو برابر شده است. همچنین مشخص شد درحالیکه در کشورهای ثروتمند میزان ابتلا کاهش یافته اما در کشورهای با درآمد کم و متوسط به خصوص در آفریقا و جنوب آسیا این میزان افزایش یافته است. به گفته محققان این امر می تواند به علت وضعیت سلامت بهتر و مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات در کشورهای با درآمد بالا باشد. همچنین تغذیه نامناسب در دوران کودکی در کشورهای فقیر می تواند سبب بروز پرفشاری خون در سال های بعدی زندگی شود. 
همچنین مشخص شد در سال 2015 در سراسر جهان میزان فشارخون مردان نسبت به زنان بیشتر بوده است. بیش از نیمی از بزرگسالان مبتلا به پرفشاری خون در سال 2015 در آسیا زندگی می کردند که حدود 226 میلیون نفر آن ها در چین و 200 نفر نیز در هند ساکن بودند. در این سال بالاترین نسبت مردان مبتلا به پرفشاری خون در کشور کرواسی (38 درصد) و بالاترین نسبت زنان مبتلا در نیجر (36 درصد) مشاهده شد.
منبع:


Worldwide trends in blood pressure from 1975 to 2015: a pooled analysis of 1479 population-based measurement studies with 19•1 million participants. The Lancet, 2016.
 

تعداد بازدید: 596

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.