سوءتغذیه در کمین بیماران بستری در بیمارستان
سوءتغذیه در کمین بیماران بستری در بیمارستان

سوءتغذیه در کمین بیماران بستری در بیمارستان

23 بهمن 1395

عدم دریافت کافی غذا و سوءتغذیه در افراد بیمار نگران کننده است. اطمینان از دریافت مقادیر کافی غذا توسط بیماران باید بخشی از برنامه درمان باشد. میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به سوءتغذیه 8 برابر بیشتر است. در برخی موارد سوءتغذیه سبب افزایش مدت زمان بستری شدن در بیمارستان می گردد. از طرفی، 50 تا 60 درصد بیماران تمام وعده غذایی که در اختیار آن ها قرار گرفته مصرف نمی کنند و این کاهش دریافت غذا به ندرت توسط مراقبت های تغذیه ای جبران می شود.
محققان عوامل موثر بر دریافت غذایی بیماران بستری شده در بیمارستان را در بین 91245 نفر در سراسر جهان بررسی کردند. نتایج مطالعه حاضر در مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است.
یافته ها نشان داد عواملی مانند کاهش تحرک، کاهش وزن ناخواسته و عدم مصرف غذای کافی در طول هفته گذشته با افزایش خطر کاهش غذا خوردن مرتبط بود. همچنین زنان نسبت به مردان و افراد بسیار جوان و بسیار مسن نسبت به افراد سنین 40 تا 79 سال بیشتر تحت تاثیر قرار می گرفتند. این عوامل در سراسر جهان اهمیت یکسان دارند. حتی در ایالات متحده که به طور کلی بیماران با نمایه توده بدنی (BMI) بالاتر بستری می شوند. 
به گفته محققان اگر هر کدام از این عوامل شناسایی شوند باید به آن ها توجه شود. الگوی غذا خوردن بیماران باید پیگیری شده و تحت نظر قرار گیرد. بهانه بیماران مبنی عدم مصرف غذا به علت بیماری یا با هدف کاهش وزن قابل قبول نیست. بنابراین این گروه از افراد نیاز به توجه ویژه دارند. ابتدا باید رفتارهای غذا خوردن بیمار در هنگام ورود به بیمارستان ارزیابی شود. لازم است به بیمار در مورد اهمیت تغذیه توضیح داده شود. همچنین باید به فراهم کردن وعده های غذایی کوچک تر یا میان وعده های مغذی یا وعده های غذایی خاص توجه شود.
منبع:

 

To eat or not to eat? Indicators for reduced food intake in 91,245 patients hospitalized on nutritionDays 2006-2014 in 56 countries worldwide: a descriptive analysis. The American Journal of Clinical Nutrition, 2016.
 

تعداد بازدید: 518

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.