رژیم نامناسب در کودکان با سابقه سرطان، آن ها را در معرض خطر بیماری های مزمن قرار می دهد.
رژیم نامناسب در کودکان با سابقه سرطان، آن ها را در معرض خطر بیماری های مزمن قرار می دهد.

رژیم نامناسب در کودکان با سابقه سرطان، آن ها را در معرض خطر بیماری های مزمن قرار می دهد.

26 آبان 1395

مطالعات اخیر حاکی از آنست کودکانی که از سرطان نجات یافته اند اگر رژیم غذایی مناسبی نداشته باشند یعنی رژیم فاقد ریزمغذی های ضروری باشد، در معرض خطر بیشتری برای بیماری های جدی و مزمن هستند. در واقع در این مطالعه ارتباط درمان سرطان در کودکان و دریافت تغذیه ای در نجات یافتگان از سرطان بررسی شده است.
با استفاده از پرسشنامه بسامد خوراک فرد محور، رژیم غذایی 2570 بزرگسالی که در کودکی به سرطان مبتلا بوده اند بررسی شد تا میزان پیروی افراد از راهنماهای رژیمی سال 2010 آمریکا بررسی گردد. برای محاسبه میزان پیروی شرکت کنندگان از توصیه های رژیمی از شاخص سلامت خوردن استفاده شد. در این شاخص امتیازی بین 100-0 داده می شود که امتیاز صفر نشانه عدم پیروی و امتیاز 100 نشانه پیروی کامل است. میانگین امتیاز شرکت کنندگان 9/57 بود.
محققین دریافتند که شرکت کنندگان در مطالعه دریافت پایینی از غلات کامل دارند اما دریافت سدیم و مواد غذایی بی ارزش سرشار از کالری مثل روغن و شکر در آن ها بالاست. این مطالعه نشان داد دریافت زیاد سدیم و چربی های اشباع عامل خطری برای بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی، دیابت و چاقی است. در مقایسه با توصیه های رژیمی موجود، این افراد مقادیر کمتری از فیبر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، ویتامین D و E دریافت می کردند.
بنابر گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، دریافت پایین میوه و سبزیجات و دریافت بالای چربی می تواند سبب بیماری های عروق کرونر قلبی، سرطان ها و دیابت شود. در حالیکه رژیم غذایی غنی از میوه، سبزیجات و غلات کامل و کاهش مصرف چربی، گوشت قرمز و گوشت های فرآیند شده و نیز قندهای افزوده می تواند خطر ایجاد سرطان های ثانویه و بیماری های مزمن را کاهش دهد.
تغذیه در بحث مراقبت سرطان اهمیت بسزایی دارد. تغذیه سالم می تواند عملکرد جسمی و روحی کودکان نجات یافته از سرطان را بهبود بخشد. یافته های این مطالعه بر اهمیت تغذیه و مداخلات آن در ارتقاء سلامت و رفتارهای رژیمی در کودکان مبتلا به سرطان در طول درمان و مراقبت های پس از بقاء تأکید بسزایی دارد. پیگیری این کودکان پس از درمان نشان می دهد 50% آنان در سن 50 سالگی به بیماری های وخیم و کشنده مبتلا می شوند.
نکته عملی: تنظیم رژیم غذایی مناسب و کامل در کودکان مبتلا به سرطان که بیماری آنان درمان می شود، می تواند از خطر بیماری های مزمن و سرطان های ثانویه پیشگیری کند.
منبع:


Fang Fang Zhang et al. "Adult Survivors of Childhood Cancer Have Poor Adherence to Dietary Guidelines". The Journal of Nutrition, 2016
 

 

تعداد بازدید: 921

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.