رژیم مدیترانه ای از بیماری دژنراسیون ماکولا پیشگیری می کند.
رژیم مدیترانه ای از بیماری دژنراسیون ماکولا پیشگیری می کند.

رژیم مدیترانه ای از بیماری دژنراسیون ماکولا پیشگیری می کند.

17 آبان 1395

بسیاری از مطالعات اثرات مفید رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات، آجیل، ماهی و چربی های سالم و محدود از گوشت قرمز و کره است را تائید کرده اند. مشخص شده رژیم مدیترانه ای سبب بهبود سلامت قلب و کاهش خطر سرطان می شود اما تحقیقات اندکی در مورد ارتباط این نوع رژیم با بیماری های چشم انجام شده است.
بدین منظور محققان مطالعه ای را بر روی مردم پرتغال انجام دادند تا مشخص کنند آیا پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند بر روی خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا (AMD) اثر گذارد یا خیر. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح بوده و برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.
در این مطالعه 883 فرد با سن 55 سال یا بیشتر بین سال های 2013 الی 2015 بررسی شدند. از این تعداد 449 نفر به AMD مبتلا بودند و 434 نفر به این بیماری مبتلا نبودند. با استفاده از یک پرسشنامه در مورد میزان مصرف مواد غذایی مرتبط با رژیم مدیترانه ای رژیم غذایی افراد بررسی شد.
نتایج نشان داد در میان کسانی که به دقت از رژیم مدیترانه ای پیروی نمی کردند (امتیاز زیر 6) 50 درصد به AMD مبتلا بودند. در میان کسانی که به دقت از این رژیم پیروی می کردند (امتیاز 6 یا بالاتر) فقط 39 درصد به AMD مبتلا بودند. این نتایج نشان دهنده کاهش 35 درصدی خطر بروز AMD در مقایسه با عدم پایبندی به رژیم مدیترانه ای است.
محققان با آنالیز مواد غذایی دریافتند افرادی که میزان بیشتری میوه مصرف می کردند به طور قابل توجهی کمتر احتمال داشت که به AMD مبتلا باشند. از میان کسانی که 150 گرم یا بیشتر در طی روز میوه مصرف می کردند 5/54 درصد به AMD مبتلا نبودند و 5/45 درصد به AMD مبتلا بودند. به طور کلی، افرادی که میوه بیشتری می خوردند تقریباً 15 درصد کمتر احتمال داشت که به AMD مبتلا باشند.
با استفاده از آنالیز کامپیوتری دریافت ریزمغذی های افراد اندازه گیری شد. نتایج نشان داد مصرف آنتی اکسیدان ها مانند کافئین، بتا کاروتن و ویتامین های C و E در برابر AMD اثر حفاظتی دارد. ازمیان کسانی که بالاترین میزان کافئین را دریافت می کردند (حدود 78 میلی گرم در روز) 4/54 درصد به AMD مبتلا نبودند. درحالیکه کافئین به عنوان بخشی از رژیم مدیترانه ای در نظر گرفته نمی شود مصرف مواد غذایی حاوی آن مانند قهوه و چای در کشورهای مدیترانه ای معمول است. کافئین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است و اثرات حفاظتی آن در برابر برخی بیماری ها مانند آلزایمر شناخته شده است.
نکته عملی: رژیم غذایی مدیترانه ای و به خصوص سرشار از میوه برای بهبود سلامت مهم بوده و از بروز AMD جلوگیری می کند.  
منبع:


Presented at AAO 2016, the 120th annual meeting of the American Academy of Ophthalmology

 

تعداد بازدید: 860

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.