جراحی کاهش وزن برای کدام گروه بی خطر و موثراست؟
جراحی کاهش وزن برای کدام گروه بی خطر و موثراست؟

جراحی کاهش وزن برای کدام گروه بی خطر و موثراست؟

15 مهر 1393

در سال 2001 بستن باند قابل تنظیم به دور معده با لاپاروسکوپ (LAGB) از طرف FDA به عنوان روشی برای کاهش وزن برای افراد با BMI بالای 40 یا BMI بالای 35 به همراه یک مشکل مرتبط با چاقی از قبیل دیابت یا فشار خون بالا مورد تایید قرار گرفت. در این روش جراحی قسمت کوچکی از شکم بیمار بریده می شود و یک باند قابل تنظیم در قسمت بالایی معده فرد قرار می گیرد. کیسه فوقانی قرار گرفته شده در معده موجب می شود تا فرد تنها مقدار کمی از مواد غذایی مصرف کند و در طولانی مدت اشتهای فرد سرکوب شود.
در مقاله ای که اخیرا در ژورنال Obesity منتشر شده است، جراحی کاهش وزن در گروه گسترده ای از افراد مبتلا به چاقی  موثر عنوان شده است. 
به این منظور برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی LAGB، 149 نفر با BMI 35 تا 9/39 بدون مشکل مرتبط با چاقی یا BMI 30 تا 9/34  به همراه حداقل یک مشکل مرتبط با چاقی انتخاب شدند. افراد انتخاب شده به طور متوسط 17 سال مبتلا به چاقی بودند و راه های مختلفی را برای کاهش وزن انتخاب نموده بودند و ناموفق بودند ودر نهایت جراحی را به عنوان راه نهایی انتخاب کرده بودند. یک سال بعد از جراحی، 6/84% از افراد حداقل 30%  و به طور متوسط 65% از وزن اضافی خود را کم کرده بودند. در مجموع 4/66% از افراد مطالعه دیگر چاق نبودند و بیماری مرتبط با چاقی در بسیاری از موارد بهبود یافته بود از جمله 4/64% کلسترول خون بالا، 6/59% فشار خون بالا و 7/85% دیابت افراد در طی این مدت بهبود یافت. 
محققین همچنین دریافتند که نتایج مثبت جراحی در سال دوم نیز حفظ و تداوم یافت و هر یک از شرکت کنندگان در سال دوم 10% کاهش وزن داشتند. همچنین تری گلیسرید 7/13  ، قند خون 5/3   و فشار خون سیستولیک 3/3 mmHg کاهش یافت. 
نتایج این مطالعه FDA را متقاعد کرد که مداخله زود هنگام در زنجیره چاقی درست می باشد و به نوعی پیشگیری از درمان های احتمالی به دلیل چاقی بیش از حد در افراد می باشد. با این حال خطرات و فواید طولانی مدت ناشی از LAGB در افراد با وزن پایین تر، هنوز هم نیاز به بررسی دارد. مطالعات در افراد با وزن بالاتر نشان می دهد وزن افراد بعد از 2 سال مجددا افزایش می یابد. 
نکته عملی: با توجه به نتایج مطالعه انجام گرفته استفاده از جراحی LAGB برای افراد با BMI کمتر از 35 همچنان توصیه نمی شود و با توجه به عوارض احتمالی در طولانی مدت در افراد با BMI 30 تا 35، استفاده از جراحی LAGB باید در حد تحقیقات تکنیکی باقی بماند.
 
منبع:
Michaelson R  et al, LAP-BAND® for lower BMI: 2 year results from the multicenter pivotal study, Obesity (Silver Spring). 2013 May 2.
 
تعداد بازدید: 1416
کلمات کلیدی: کاهش وزن جراحی LAGB امنیت 

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.