تناسب قلبی - تنفسی اثرات منفی نشستن های طولانی را کاهش می دهد.
تناسب قلبی - تنفسی اثرات منفی نشستن های طولانی را کاهش می دهد.

تناسب قلبی - تنفسی اثرات منفی نشستن های طولانی را کاهش می دهد.

2 آذر 1395

محققین نشان داده اند که پیروی از راهنماهای سلامت عمومی برای فعالیت بدنی به تنهایی نمی تواند برای مقابله با مضرات سبک زندگی نشسته در سالمندان کافی باشد. علاوه بر این تحقیقات جدید پیشنهاد می کند که تناسب اندام و نه فعالیت بدنی به تنهایی نقش محافظتی در برابر عوارض قلبی و سایر بیماری ها دارد.
سبک زندگی نشسته مثل نشستن های طولانی می تواند برای بیماری های قلبی و .... عارضه داشته باشد. فقدان فعالیت بدنی خطر ابتلا به پرفشاری خون و بیماری های عروق قلبی و نیز خطر برخی سرطان ها را افزایش می دهد.
مطالعات نشستن های افراطی را با چاقی و اضافه وزن، دیابت نوع 2 و مرگ زود هنگام مرتبط دانسته اند. علاوه بر این فقدان فعالیت بدنی می تواند با اضطراب و افسردگی نیز همراه باشد. نشان داده شده است که نشستن های طولانی متابولیسم بدن را کند کرده که به نوبه خود بر توانایی بدن در تنظیم قند خون، فشارخون و شکستن چربی ها اثر می گذارد.
فعالیت بدنی منظم برای سلامت سالمندی ضروری است و افراد بالای 65 سال فواید بیشماری را از انجام فعالیت بدنی منظم کسب می کنند. راهنماهای فعالیت بدنی توصیه می کند که افراد فعالیت هوازی از جمله پیاده روی حداقل 150 دقیقه ای با شدت متوسط را در هفته داشته باشند، و نیز حداقل دو بار در هفته نیز فعالیت های تقویت کننده عضلات با هدف درگیری تمام عضلات را انجام دهند.
در مطالعه حاضر 495 زن و 379 مرد در محدوده سنی 70 تا 77 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد حتی در میان افرادی که از توصیه های فعالیت بدنی پیروی می کنند باز هم نشستن طولانی با افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی همراه است. با این حال سطح تناسب قلبی - تنفسی با کاهش سطح عوامل خطر قلبی و عروقی مثل پرفشاری خون، چاقی، دیابت نوع 2 و هیپرلیپیدمی همراه است.
در حالیکه میانگین ساعت نشستن آمریکایی ها 11-9 ساعت در روز است، مطالعه فوق نشان داد شرکت کنندگانی که در سهک بالایی فعالیت قرار دارند باز هم 13-12 ساعت در روز نشسته هستند. ساعت فعالیت نشسته در شرکت کنندگان سهک پایینی فعالیت بیش از 15 ساعت نشان داده شد.
تناسب قلبی - تنفسی به توانایی قلب و ریه در تأمین خون حاوی اکسیژن برای عضلات فعال به مدت طولانی گفته می شود که با افزایش سن کاهش می یابد. تناسب قلبی - تنفسی برای شاخص های سلامت اهمیت بسزایی دارد و می تواند مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را پیشگویی کند و هر چه شدت یا مدت فعالیت افزایش یابد این خطر کمتر می شود. فعالیت بدنی منظم حتی اگر از میزان توصیه شده هم کمتر باشد برای سلامت و طول عمر مفید است.
نکته عملی: برای حفظ سلامت بایستی علاوه بر انجام فعالیت بدنی حداقل 150 دقیقه در هفته، فعالیت های نشسته کاهش یابد.
منبع:


Silvana Bm Sandbakk et al. "Cardiovascular risk factor clustering in older adults - the Generation 100 Study". Mayo Clinic Proceedings, 2016
 

 

تعداد بازدید: 704

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.