تاثیر مصرف میوه و کافئین بر بروز بیماری دژنراسیون ماکولا
تاثیر مصرف میوه و کافئین بر بروز بیماری دژنراسیون ماکولا

تاثیر مصرف میوه و کافئین بر بروز بیماری دژنراسیون ماکولا

8 بهمن 1395

یکی از مهم ترین بیماری های چشم بیماری دژنراسیون ماکولا (AMD) یا تخریب لکه زرد است. این بیماری شایع ترین علت کاهش نابینایی ناشی از سن است. اخیراً نتایج مطالعه ای نشان داده که پایبندی به رژیم مدیترانه ای و مصرف میوه از بروز AMD پیشگیری می کند.
در مطالعه فوق 883 فرد با سن 55 سال یا بیشتر شرکت کردند. از این تعداد 449 نفر به AMD مبتلا بودند و 434 نفر به این بیماری مبتلا نبودند. رژیم غذایی افراد با استفاده از پرسشنامه ارزیابی شد.
نتایج نشان داد در میان کسانی که پایندی کمتری به رژیم مدیترانه ای داشتند 50 درصد و در میان کسانی که بیشترین پایبندی را به این رژیم داشتند 39 درصد به AMD مبتلا بودند. همچنین در کسانی که در طول روز میوه بیشتری دریافت می کردند احتمال ابتلا به AMD نسبت به کسانی که میوه کمتری می خوردند 15 درصد کمتر بود.
سپس محققان دریافت ریزمغذی های افراد شرکت کننده را ارزیابی کرده و مشاهده کردند مصرف آنتی اکسیدان ها مانند کافئین، بتا کاروتن و ویتامین های C و E احتمال ابتلا به AMD را کاهش می دهد. به طوریکه از میان کسانی که بالاترین میزان کافئین را دریافت می کردند (حدود 78 میلی گرم در روز) 4/54 درصد به AMD مبتلا نبودند. کافئین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است و هرچند به عنوان بخشی از رژیم مدیترانه ای محسوب نمی شود اما مصرف مواد غذایی حاوی آن مانند قهوه و چای در کشورهای مدیترانه ای شایع است. 
منبع:


Presented at AAO 2016, the 120th annual meeting of the American Academy of Ophthalmology.
 

تعداد بازدید: 587

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.