بهترین راه کاهش کلسترول؛ استاتین ها همراه با ورزش
بهترین راه کاهش کلسترول؛ استاتین ها همراه با ورزش

بهترین راه کاهش کلسترول؛ استاتین ها همراه با ورزش

20 آذر 1391

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است، خطر مرگ در افرادی که در کنار دریافت استاتین ها برای کاهش کلسترول خون خود، فعالیت بدنی منظم نیز دارند به طور قابل توجهی کاهش میابد.
استاتین ها داروهایی هستند که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کنند، و معمول ترین آنها آتورواستاتین می باشد. زمانیکه دریافت این دسته از داروها همراه با فعالیت بدنی باشد اثر آن بر کاهش کلسترول تشدید می شود.
تیم پژوهشی مرکز پزشکی واشنگتن به سرپرستی دکتر Peter Kokkinos به بررسی داده های پزشکی بیش از 10000 فرد دارای سطح کلسترول بالا  پرداختند، حدود 9700 نفر از این افراد مرد و 300 نفر زن بودند. با پیگیری این افراد در طول 10 سال مشخص شد  در میان شرکت کنندگانی که از داروهای استاتین استفاده کرده و همزمان فعالیت منظمی نیز دارند رخداد مرگ کمتر است .
دریافت استاتین باعث کاهش خطر مرگ تا 35% می شود در حالیکه همراهی این دو عامل خطر مرگ را تا 70% کاهش میدهد. این پژوهشگران بیان کردند، 150 دقیقه پیاده روی تند در هفته به این منظور کافی است.
پژوهشگران این مطالعه تاکید کردند، فعالیت بدنی نمی تواند جایگزین مصرف دارو برای کاهش کلسترول باشد، اما بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که دارو و  ورزش همراه هم استفاده شوند و برای برخی از افراد که به علت عوارض جانبی این داروها قادر به استفاده از آنها نیستند فعالیت بدنی می تواند در کاهش کلسترول کمک کننده باشد.

منبع:

Peter Kokkinos et alInteractive effects of fitness and statin treatment on mortality risk in veterans with dyslipidaemia: a cohort study” The Lancet,2012

تعداد بازدید: 658

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.