بهبود سیستم ایمنی نوزاد با مصرف ماهی چرب در بارداری
بهبود سیستم ایمنی نوزاد با مصرف ماهی چرب در بارداری

بهبود سیستم ایمنی نوزاد با مصرف ماهی چرب در بارداری

16 مهر 1391

ماهی ماده غذایی بسیار مفید و لازم در برنامه غذایی می باشدکه از ارزش تغذیه ای بسیار بالایی برخوردار می باشد. مصرف دو وعده غذایی ماهی در برنامه غذایی هفتگی توصیه می شود، دو وعده غذایی ای که یکی از آنان شامل ماهی های چرب باشد و در هر بار برای هر نفر 150 گرم ماهی در نظر گرفته شده باشد.

ماهی ها به دو دسته تقسیم میشوند؛ ماهی های چرب و ماهی کم چرب.مصرف ماهی های چرب (میزان چربی از 10 درصد تا 20 درصد)مانند ماهی سالمون، ساردین ، قباد، مار ماهی و غیره در پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی موثر است. اسیدهای چرب بلند زنجیره پوفا (n-3) که در ماهی های چرب یافت می شوند در کاهش خطر بیماری های آلرژیک نیز نقش دارند. هدف این مطالعه بررسی این مسئله است که آیا افزایش دریافت ماهی های چرب در دوران بارداری می تواند واکنش های سیستم ایمنی نوزاد را اصلاح کند و یا خیر؟

در این مطالعه زنان مورد بررسی به دو گروه تقسیم شدند. زنان گروه اول همان رژیم غذایی معمول و همیشگی خود را که درصد استفاده از ماهی های چرب آن کم بودند ادامه دادند و زنان گروه دوم از هفته ی 20 بارداری تا زمان زایمان خود هر هفته دو وعده از ماهی سالمون استفاده می کردند. در ادامه ی مطالعه، میزان اسیدهای چرب n-3، غلظت IgEو نیز واکنشهای ایمونولوژیک زنان هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت.  در ضمن نوزادان این زنان نیز در سن شش ماهگی مورد ارزیابی بالینی قرار گرفتند.بررسی ها نشان داد افزودن ماهی های چرب به رژیم غذایی زنان باردار باعث بهبود واکنشهای ایمنی نوزادان شده اما بر روی بهبود شاخصه های آلرژیک (atopy) نوزاد در سن شش ماهگی وی تاثیری نداشته اند.

نکته عملی: همانطور که این بررسی نشان داد مصرف ماهی های چرب بر روی بهبود واکنشهای ایمنی نوزادان موثر است، از اینرو با توجه به خواصی که ماهی دارد و نیز با توجه به این ویژگی خاص آن بر روی نوزادان، توصیه میشود مادران در دوران بارداری دو وعده غذایی خود را در هفته به ماهی اختصاص دهند.

منبع:

Jan 2012 Am J Clin Nutr

تعداد بازدید: 889
کلمات کلیدی: نوزادان دوران بارداری 

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.