اضافه وزن می تواند باعث عود سرطان پستان شود
اضافه وزن می تواند باعث عود سرطان پستان شود

اضافه وزن می تواند باعث عود سرطان پستان شود

28 شهریور 1391

پژوهشگران یافتند زنان سنگین تر در معرض خطر بیشتری برای بازگشت مجدد رایج ترین نوع سرطان پستان پس از درمان بوده و احتمال کمتری برای نجات از این بیماری دارند.
برای ارزیابی اثر چاقی به طور مستقل از سایر فاکتورها، دکتر اسپارانو و همکاران وی وضعیت سلامتی و  نمایه توده بدنی 4770 زن مبتلا به سرطان پستان درجه 1 تا 3  را مورد ارزیابی قرار دادند.
از میان افرادی که در این مطالعه وارد شدند صرفنظر از وضعیت هورمونی، زنان چاق نسبت به سایرین 17% خطر بیشتری برای عود بیماری یا مرگ ناشی از سرطان داشته و تا 24%  خطر مرگ و میر کلی بیشتری داشتند. این اثرات در سرطان پستان نوع گیرنده هورمون مثبت قابل توجه تر بود. چاقی با 24% شانس ضعیف تر بقای بیماری و 37% بقای کلی کمتر همراه بود. BMIبالاتر در زمان تشخیص، با عواقب بدتر هم در بقا و هم در بازگشت مجدد سرطان پستان گیرنده هورمون مثبت که شایع ترین نوع این سرطان است، مرتبط می باشد.
BMI بالاتر(> kg/m2 30) یک فاکتور مهم مرتبط با بقای ضعیفتر در این نوع سرطان می باشد. افزایش نمایه توده بدنی باعث افزایش چشمگیر خطر عود سرطان پستان و پیرو آن مرگ می‌شود.
پژوهشگران این مطالعه خاطرنشان کردند، با این حال همچنان نامشخص است که آیا مداخلات در رژیم غذایی و شیوه زندگی و در نتیجه  کاهش وزن بعد از تشخیص سرطان پستان می تواند به کاهش خطر عود و منافع ثانویه در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی منجر شود یا خیر.

منبع:

Sparano JA, et al "Obesity at diagnosis Is associated with inferior outcomes in hormone receptor-positive operable breast cancer" Cancer 2012

 

تعداد بازدید: 776
کلمات کلیدی: اضافه وزن عود سرطان زنان 

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.