آیا مکمل های غذایی با بروز بیماری قلبی مقابله می کنند؟
آیا مکمل های غذایی با بروز بیماری قلبی مقابله می کنند؟

آیا مکمل های غذایی با بروز بیماری قلبی مقابله می کنند؟

28 مهر 1395

حملات قلبی و سکته مغزی سبب مرگ 1 نفر از هر 3 نفر در سراسر جهان می شوند و انتظار می رود که در اثر افزایش عوامل خطری مانند دیابت و چاقی این آمار بالاتر رود.
تصلب شرائین یا آترواسکلروز یک فرآیند مرتبط با التهاب است که طی آن رسوبات چربی در شریان های بزرگ و متوسط ایجاد می شود. تصلب شرائین علت زمینه ای بروز حملات قلبی و سکته است. درمان های رایج برای تصلب شرائین به طور کامل در تمام بیماران موثر نیستند و استفاده طولانی مدت آن ها گاهی اوقات با عوارض جانبی مختلف همراه است.
همواره رژیم های غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، ماهی، غلات و روغن زیتون با بهبود سلامت مرتبط بوده اند. به تازگی محققان با بررسی 14 مطالعه ای که تاکنون انجام شده دریافتند که امگا-3 موجود در روغن ماهی، هیدروکسی تیروزول موجود در روغن زیتون، فیبر رژیم غذایی، آلیسین موجود در سیر، فیتواسترول های گیاهان و فلاونول های چای سبز و محصولات حاوی کاکائو در پیشگیری و درمان تصلب شرائین اثرات سودمندی دارند.
همچنین مشاهده کردند که برخی ترکیبات دیگر مانند کوآنزیم کیوتن (Q10)، برخی اسیدهای چرب امگا-6 و کورکومین موجود در زردچوبه دارای اثراتی در محدود کردن تصلب شرائین هستند.
بنابراین به گفته محققان این ترکیبات می توانند به عنوان یک استراتژی مکمل در کنار درمان های فعلی به منظور پیشگیری و درمان تصلب شرائین مطرح باشند. با این حال نیاز به انجام مطالعات بیشتر جهت درک کامل مکانیسمی که این ترکیبات اثرات خود را اعمال می کنند، است.
منبع:


Nutraceutical therapies for atherosclerosis. Nature Reviews Cardiology, 2016
 

تعداد بازدید: 560

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.