آیا رژیم کم کربوهیدرات برای کاهش وزن مورد تائید است؟
آیا رژیم کم کربوهیدرات برای کاهش وزن مورد تائید است؟

آیا رژیم کم کربوهیدرات برای کاهش وزن مورد تائید است؟

21 فروردین 1396

بررسی 41 مطالعه که طی سال های 2005 تا 2016  اثر رژیم های غذایی کم کربوهیدرات را بر کاهش وزن ارزیابی کرده بودند نشان داد که در افراد دریافت کننده رژیم کم کربوهیدرات نسبت به افراد دریافت کننده رژیم غذایی کم چرب وزن 9-5/2 پوند بیشتر کاهش می یابد.
افراد زمانی که دریافت کربوهیدرات محدود می شود تمایل دارند گوشت بیشتری مصرف کنند. این امر احتمال مرگ ناشی از همه علل از جمله سرطان را افزایش می دهد. با این حال، نتایج مطالعه فوق نشان می دهد رژیم غذایی کم کربوهیدرات در کوتاه مدت ایمن بوده و با کاهش وزن مرتبط است. نتایج این بررسی نشان داد رژیم غذایی کم کربوهیدرات بدون داشتن عوارض مخرب بر روی فشارخون، قند خون و میزان کلسترول در کاهش وزن موثر است. با این حال، به گفته محققان در مورد اثربخشی و ایمن بودن رژیم غذایی کم کربوهیدرات در طولانی مدت اطلاعات بسیار کمی وجود دارد. همچنین مشخص شد پس از گذشت 6 ماه کاهش وزن در افراد دارای رژیم کم چرب و کم کربوهیدرات مشابه خواهد بود. از طرفی برخی مطالعات مورد بررسی مشخص نکرده بودند که کاهش وزن رخ داده شامل چه بخش هایی از بدن (چربی، ماهیچه یا آب بدن) بوده است. 
به گفته محققان عوامل مختلفی مانند ژنتیک، سابقه شخصی و توانایی فرد در پیروی از رژیم غذایی می تواند بر موفقیت وی به منظور کاهش وزن موثر باشد. 
منبع:


Are low-carbohydrate diets safe and effective. The Journal of the American Osteopathic Association, 2016.
 

تعداد بازدید: 494

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.